InfoMil Perspectief | maart 2015 | 5 Waterstof kan door omzetting elektriciteit leveren. Dus geen verbranding zoals in een benzinemotor, maar op protonenuitwisseling. Elektrische auto’s met een waterstoſtank van 5 kilo krijgen daarmee een bereik dat gelijk is aan dat van een benzineauto. Meerdere fabrikanten produceren al jaren waterstofauto’s voor consumenten, of zijn druk bezig met het ontwikkelen ervan. De grote voordelen van rijden op waterstof zijn de onbeperkte beschikbaarheid (in tegenstelling tot olie en gas) en geen uitstoot van schadelijke stoffen of gassen. Stip aan de Nederlandse horizon ‘Rijden op waterstof is een nieuwe technologie die nog niet klaar is voor de massamarkt, maar wel uit de onderzoeks- en ontwikkelingsfase is’, legt Pieter Wouters, beleidscoördinator bij het ministerie van IenM, uit. ‘In dit tussenstadium vinden nu verschillende pilots plaats, om te ontdekken of rijden op waterstof ook in Nederland een duurzaam alternatief is. We praten over een bewezen concept. We hoeven het wiel dus niet opnieuw uit te vinden en we doen het ook niet alleen. In onder andere Duitsland, Japan, Californië, Denemarken, Engeland en Frankrijk worden ook stappen gezet om rijden op waterstof te introduceren. Groot voordeel is ook dat we in Nederland de kennis en ervaring in huis hebben. Daarom is één stip aan de Nederlandse horizon om binnen 5 jaar 20 waterstofvulstations te hebben gerealiseerd. Conform het nationaal plan voor de implementatie van waterstof in Nederland (NIP). Kortom, we zijn op weg!’ Rijkswaterstaat rijdt op waterstof Sinds september 2014 heeſt Rijkswaterstaat 2 dienstauto’s op waterstof (Hyundai). De actieradius van deze voertuigen is ongeveer 500-600 km. Ze kunnen in Nederland tanken in Albrandswaard en Helmond (bij de Automotive Campus). Rijkswaterstaat monitort ook de energie- en milieuprestatie van deze auto’s. Omwonenden zo vroeg mogelijk betrekken Het waterstofvulstation in Albrandswaard is (sinds de zomer van 2014) te vinden langs de A15, afrit Rhoon. ‘Het traject van idee naar opening hebben we in 13 maanden doorlopen’, blikt Sander van Schagen, projectleider ruimtelijke ordening bij de gemeente Albrandswaard, terug. ‘En dat is gezien alle juridische en procesmatige stappen heel snel. Doorslaggevend daarin was dat we de omwonenden en gemeenteraad vrijwel meteen bij het proces hebben betrokken; nog voordat we een definitieve locatie op het oog hadden! Want om misverstanden te voorkomen, moet je als initiatiefnemer in de eerste plaats helderheid verschaffen over het fenomeen waterstof. Dat voorkomt spookverhalen. Dan volgen de vragen `waarom dit’ (een waterstofvulstation heeſt impact op de omgeving) en `waarom daar’. Technisch gezien kan een bepaalde locatie een goede plek zijn, maar je wilt een match qua bereikbaarheid, landschappelijke inpassing, externe veiligheid en draagvlak. Laat naar de gemeenteraad en burgers toe zien dat je je als gemeente kritisch opstelt. Zowel tegenover de initiatiefnemers, als tegenover onnodige bangmakerij over waterstof. En schroom niet om ervaringsdeskundigen om advies te vragen. Bel gewoon eens als je meer wilt weten, bijvoorbeeld naar onze gemeente!’ Haalbare ambitie Air Liquide heeſt in Albrandswaard het eerste Nederlandse openbare waterstofvulstation voor zowel bussen als auto’s neergezet. Dit bedrijf is vanaf 1902 actief in de wereld van industriële gassen en exporteert wereldwijd zijn zelf ontwikkelde waterstofvulstations. ‘We hebben er een tijdje over gedaan om in Nederland een juiste locatie te vinden’, vertelt Jaap Oldenziel, manager public affairs. ‘Toen dat eenmaal was gelukt, hebben we heel intensief en goed samengewerkt met de betrokken partijen. Natuurlijk met de gemeente Albrandswaard, maar ook met Milieudienst Rijnmond, Veiligheidsregio Rotterdam en Rijkswaterstaat. Die samenwerking heeſt ook geleid tot vroegtijdig contact met én draagvlak onder de omwonenden. Het is nog een lange weg tot een landelijk dekkend netwerk van waterstofvul stations, maar je moet ergens beginnen. En we weten nu wat er in Nederland bij komt kijken. Vanuit die gedachte moet de ambitie van 20 locaties in 2020 haalbaar zijn.’ Pagina 4

Pagina 6

Voor archief, online onderzoeksrapporten en whitepapers zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw presentaties.

InfoMil Perspectief 15 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication