InfoMil Perspectief | juni 2015 | 15 ‘Ik ga goed voorbereid naar de bijeenkomsten. Van tevoren krijgen we de agenda. Ik kijk welke collega’s veel kennis hebben van de agendapunten en laat hen de stukken lezen. Hun feedback neem ik mee naar het netwerk. Als het een heel specialistisch onderwerp is, gaat de collega mee. Na elke bijeenkomst bespreek ik alle conclusies, oplossingen, tips en trucs met m’n collega’s. Zo profiteert iedereen binnen onze dienst van de expertise van het netwerk.’ Inge Dijkhuizen, Omgevingsdienst Midden-Holland schoolbanken en het ministerie van IenM dragen samen met de deelnemers agendapunten aan. Tussen de bijeenkomsten door vinden er ook via internetplatform Pleio levendige discussies plaats. Onduidelijkheden in de wet Dijkhuizen ziet het netwerk als ‘een geweldig leermiddel zonder dat je daarvoor in de schoolbanken hoeſt te zitten’. ’Je kunt op verschillende manieren je kennis verbreden. Wanneer er bijvoorbeeld onduidelijkheden in de wet staan, brainstormen we daarover als netwerk. We spreken vervolgens ook vaak één lijn af. Zo voorkomen we dat bedrijven zeggen dat de regels elders in Nederland anders worden geïnterpreteerd.’ Van elkaar leren betekent dat deelnemers niet alleen informatie halen, maar ook brengen. De Omgevingsdienst Midden-Holland legt binnenkort een interne memo over overvulbeveiliging van tanks voor aan het netwerk. Dijkhuizen: ‘Misschien hebben collega’s hier wat aan. Natuurlijk is het voor ons goed om dan ook weer feedback te krijgen. Als het netwerk zegt dat we de plank misslaan, passen we het stuk echt wel aan.’ Feedback krijgen Voor het ministerie van IenM is deelname aan het Netwerk Activiteitenbesluit van belang, vertelt senior beleidsmedewerker Erwin Haan. ‘Wij kunnen tijdens een bijeenkomst alle deelnemers in een keer bijpraten over beleid. Zij kunnen deze kennis dan binnen hun eigen dienst terugkoppelen. Bovendien is het goed om te horen waar handhavers tegenaanlopen bij het interpreteren van de regelgeving. Specifieke vragen leggen we voor aan andere beleidsdirecties binnen het ministerie. Tussentijds geven we de mensen een terugkoppeling over wat er met hun vraag is gedaan. En anders bespreken we dit tijdens een volgende bijeenkomst.’ Aanpak spiegelen Het Netwerk Activiteitenbesluit leent zich uitstekend voor het bespreken van tekstuele wijzigingen in het Activiteitenbesluit. Tijdens de bijeenkomsten blijkt vaak welke praktische problemen deze veroorzaken. Inge Dijkhuizen van de Omgevingsdienst Midden-Holland geeſt een voorbeeld. ‘Door een tekstwijziging staat er in het Activiteitenbesluit niet langer dat de overvulbeveiliging alleen voor ADRgeclassificeerde stoffen geldt. In theorie betekent dit dus dat zo’n beveiliging altijd vereist is. Als je als omgevingsdienst deze lijn volgt, wat doe je dan als een overvulbeveiliging bij het ene bedrijf technisch niet kan en bij het andere wel? Hoe ga je dan met het gelijkwaardigheidsprincipe om? Voordat je het traject ingaat van de gelijkwaardigheidstoetsing, is het praktischer om je eigen aanpak te spiegelen aan die van collega’s binnen het netwerk. Dan kom je op nieuwe inzichten en misschien een andere aanpak.’ Pagina 14

Pagina 16

Interactieve web boek, deze spaarprogramma of clubmagazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online publiceren van digitale PDF-en.

InfoMil Perspectief 16 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication