4 | InfoMil Perspectief | maart 2014 Luchtkwaliteit ‘Gezondheidsschade door luchtverontreiniging is aanzienlijk. Om in 2015 aan de grenswaarden voor stikstofdioxide te voldoen, zijn maatregelen nodig die verder gaan dan het NSL. Het verkeer is in Utrecht de grootste lokale veroorzaker van de luchtvervuiling. Vandaar dat ingezet is op het verminderen van de uitstoot van vervuilende stoffen. Immers: wat niet uit de uitlaat komt, komt ook niet in de lucht!’ Aan het woord is Bertien Oude Groote Beverborg. In dit filmpje vertelt zij welke maatregelen de gemeente Utrecht neemt om de luchtkwaliteit te verbeteren. Wat betekent die stikstofdioxide- en roetreductie voor inwoners en Er is nog winst Er zit nog veel rek in de verbetering van onze luchtkwaliteit. De verlenging van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) maakt duidelijk dat dit onderwerp hoog op de agenda blijſt staan. Maar waar valt nog winst te halen? Welke maatregelen kunnen gemeenten en provincies nemen? Laat u inspireren door de gemeente Rotterdam, de provincie Zuid-Holland en – in het filmpje – door de gemeente Utrecht. Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) is een samenwerkingsprogramma van de rijksoverheid en decentrale overheden. Met als doel het beschermen van de volksgezondheid en het bieden van mogelijkheden voor de uitvoering van ruimtelijke projecten. Zo veel mogelijk nog dit jaar doen De provincie Zuid-Holland (PZH) neemt vooral maatregelen om het wegverkeer en de scheepvaart schoner te maken. Aan het woord is Beate Arends, beleidsmedewerker en binnen PZH coördinator NSL. ‘Als provincie richten we ons vooral op generieke maatregelen met effecten op een wat groter gebied. Denk bijvoorbeeld aan aardgasvulpunten bij tankstations, om het rijden op aardgas te stimuleren. Die zijn er nog steeds te weinig. Wij hebben projecten gedraaid waarbij pomphouders subsidie kregen voor de plaatsing van zo’n aardgasvulpunt.’ Interessant project was ook ‘Walstroom’, waarbij schepen die aan de wal zijn afgemeerd elektriciteit van de kade krijgen. Daardoor kunnen zij hun hulpmotoren uitzetten en vindt er lokaal minder vervuiling plaats. Het noemen van dit project brengt Beate Arends op een ander zeer recent, belangrijk project: de subsidieregeling binnenvaart, in samenwerking met de gemeente en stadsregio Rotterdam (zie kader rechts). ‘De bijdrage van de binnenvaart aan de concentratie stikstofdioxide aan de kade kan oplopen tot maar liefst 25%. Inmiddels hebben we 37 schepen subsidie kunnen geven om hun motoren uit te rusten met luchtemissie-beperkende technieken. Andere provincies, waar scheepvaart een grote rol speelt, wil ik dan ook van harte aanraden een subsidieregeling voor binnenvaart op te zetten. Tegen relatief weinig kosten, Beate Arends, beleidsmedewerker provincie Zuid-Holland, coördinator NSL Pagina 3

Pagina 5

Interactieve e-boek, deze drukwerk of maandblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal maken van eonderwijsmagazines.

InfoMil Perspectief 11 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication