InfoMil Perspectief | maart 2014 | 5 bedrijven? Welke afspraken moet je dan met elkaar maken? Het complete pakket aan maatregelen door de gemeente Utrecht kunt u teruglezen in het Uitvoeringsprogramma Gezonde lucht voor Utrecht. te halen zeker in vergelijking met wegverkeer, valt er in de scheepvaart op het gebied van luchtkwaliteit veel winst te halen.’ Onderwerp hoog op agenda De gemeente Rotterdam is een vooruitstrevende gemeente op het gebied van verduurzaming en reductie van uitstoot. ‘Omdat er nog steeds plekken in de stad zijn waar we de normen overschrijden – met een grote impact op de gezondheid van Rotterdammers – staat het onderwerp nog altijd hoog op de bestuurlijke agenda’, vertelt Patricia Timmerman, beleidsmedewerker en budgethouder NSL-middelen. ‘Uniek in Nederland is ons Elektrisch Vervoerscentrum (EVC) bij het Centraal Station. Mensen kunnen hier ervaren hoe het is om een elektrisch voertuig te gebruiken. Met dit EVC zijn we drie jaar geleden gestart en er komen nog steeds veel mensen én bedrijven op af. Naast de proefritjes krijg je hier ook helemaal uitgelegd hoe het werkt met bijvoorbeeld opladen en terugverdientijden.’ Andere noemenswaardige projecten in Rotterdam vallen in de categorie duurzame bouwlogistiek. Daarbij is het doel vervoerskilometers in de binnenstad in te perken door de logistiek van materiaalstromen anders in te richten. Bijvoorbeeld door het afleveren en afvoeren van materialen te beperken tot een aantal locaties. Aan de rand van de stad zijn inmiddels opslaglocaties, van waaruit aannemers hun bouwspullen het centrum kunnen binnenbrengen met kleinere en schonere wagens. Het aantal grote wagens dat de stad inrijdt, wordt zo beperkt. ‘Ook dit is uniek in Nederland. Iets vergelijkbaars, wat ook in andere steden gebeurt, is de goederenaflevering aan winkels, via de binnenstadservice. De goederen worden vervoerd met een elektrisch voertuig, zodat er geen (half)lege en/of vervuilende vrachtwagens meer door het centrum rijden.’ Subsidieregeling binnenvaart Begin 2012 hebben gemeente Rotterdam, de stadsregio Rotterdam en de provincie Zuid-Holland een gezamenlijk programma opgesteld om de uitstoot van de binnenvaart schoner te krijgen. Het verschonen van de binnenvaart wordt gestimuleerd met een subsidieregeling. In veel gevallen zal het gaan om een ‘nageschakelde’ techniek, zoals selectieve katalytische reductie (SCR) om de NOxuitstoot te beperken. Dit in combinatie met een roetfilter, waardoor er minder roet uit de uitlaat komt. Binnenvaartschippers kunnen van de subsidies gebruikmaken als zij hun motor willen verschonen. In het voorjaar van 2013 hebben de partijen een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor de uitvoering van het programma. ‘Een succesvolle regeling’, vindt Patricia Timmerman. ‘Het aantal aanvragen overstijgt het beschikbare budget.’ Beate Arends van PZH voegt hieraan toe dat de richtlijnen die nu van kracht zijn, alleen gelden voor nieuwe motoren. ‘En die gaan ruim 25 jaar mee, dus als er niets aan gebeurt blijven die motoren vervuilen. Ik ben dan ook blij dat deze drie partijen de handen ineen hebben geslagen om deze subsidieregeling mogelijk te maken. Want hoe meer we nu nog kunnen doen, hoe beter.’ Pagina 4

Pagina 6

Voor brochures, online lesboeken en presentaties zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw presentaties.

InfoMil Perspectief 11 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication