14 | InfoMil Perspectief | december 2014 Activiteitenbesluit: verantwoorde recycling Afdankertjes in goede handen Wat doe je met een scooter die zijn langste tijd heeſt gehad? Zomaar terugbrengen naar de dealer? Of bij de sloop afleveren? Hoog tijd om aan alle onduidelijkheid een einde te maken. Daarom is Scooter Recycling Nederland (SRN) druk bezig met een inzamelstructuur voor het verantwoord recyclen van het toenemende aantal ‘afdankertjes’. De markt van tweewielige motorvoertuigen is de afgelopen jaren fors gegroeid; in Nederland nemen ruim 1 miljoen scooters, brom- en snorfietsen deel aan het verkeer. En dat betekent ook steeds meer afdankertjes. Het doel van SRN is de inzameling en demontage daarvan te professionaliseren. Een proces dat nu pas echt op gang lijkt te komen. IenM neemt belemmering weg Grote hobbel in de weg was de omgevingsvergunning milieu, een noodzakelijk kwaad voor het demonteren van tweewielige motorvoertuigen. ‘IenM heeſt daarop snel actie ondernomen om die hobbel weg te nemen’, aldus Albert Lusseveld van SRN, die wijst op de aangepaste regelgeving (pagina 26, 27 en 74), op basis van de Green Deal. ‘En zo was die vergunning niet meer nodig‘. Daarvoor in de plaats zijn voorschriſten voor het demonteren in het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling opgenomen. Lusseveld: ‘Hiermee is de belemmering weggenomen, met behoud van een gelijkwaardig milieubeschermingsniveau. Er is overigens nog wel een omgevingsvergunning beperkte milieutoets nodig voor het demonteren, maar dat is een ‘lichte’ vergunning met korte proceduretijd.’ Doorschakelen Er zijn inmiddels 162 officiële SRN-inleverpunten en 14 erkende demontagebedrijven. ‘Daarmee zijn onze doelen voor dit jaar bereikt’, vertelt Lusseveld, die zich realiseert dat er nog een lange weg te gaan is. ‘Nu gaat 25 procent van de afgedankte scooters via SRN-bedrijven; dat moet groeien naar 75 procent. Daarom is het nu zaak om door te schakelen naar een landelijk dekkend netwerk, waarin het voor de consument makkelijk wordt gemaakt. Net zoals bij lege batterijen, die je in alle supermarkten kan achterlaten in speciaal daarvoor bestemde bussen. Het is nu vrij onduidelijk wat er gebeurt met scooters en brommers aan het einde van hun levensduur. Dat is een black box, terwijl fabrikanten de verantwoordelijkheid willen nemen om producten die ze in de markt zetten ook netjes op te ruimen. Die keten wil je dus sluiten. Zoals in de auto-industrie.’ Handen in elkaar slaan Bij die professionalisering ziet Lusseveld ook een rol weggelegd voor gemeenten. ‘Een stad als Amsterdam, waar meer dan 60.000 scooters rondrijden, (h)erkent de problematiek. Daar staan afgedankte scooters en brommers op straat in de weg. De vraag is alleen wat gemeenten met die afdankertjes doen. Hoe voeren ze die af? Waar laten ze die? Wij gaan graag met gemeenten in gesprek, bijvoorbeeld over de mogelijkheid van inlever punten op werven. Dat moet je vanuit gemeenteperspectief ook breder zien, in het licht van luchtkwaliteit, verkeersdruk en veiligheid. Alle reden dus om de handen in elkaar te slaan!’ In Nederland rijden ruim een miljoen scooters, brom- en snorfietsen. Pagina 13

Pagina 1

Interactieve digi handleiding, deze archief of whitepaper is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar digitaal converteren van e-onderwijs magazines.

InfoMil Perspectief 14 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication