Toezicht en handhaving regelgeving 12 | InfoMil Perspectief | maart 2015 Ontstaansgeschiedenis LHS Het Interprovinciaal overleg (IPO) en het Openbaar Ministerie (OM) namen eind 2012 het initiatief om een landelijke strategie op te stellen voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH); samen met alle bij het omgevingsrecht betrokken overheden en onder het Programma Uitvoering met Ambitie (PUmA). Handhaving vormt het thema van het eerste gezamenlijke product. De Landelijke Handhavingstrategie (LHS) is opgesteld door: • het Openbaar Ministerie (OM); • het Interprovinciaal Overleg (IPO); • de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG); • de Unie van Waterschappen (UvW); • het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM); • de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT); Implementatie Landelijke Handhavings Vanaf 4 juni 2014 kunnen alle bevoegde overheden en handhavingsinstanties in Nederland handhaven op basis van een uniforme handhavingstrategie. Met als doel passend interveniëren bij (tijdens toezicht) gedane bevindingen. Want met de Landelijke Handhavingstrategie (LHS) kunnen betrokkenen op eenzelfde manier reageren op de beoordelingen van de inspecteurs. De LHS verbindt het bestuurs- en strafrecht met elkaar. Dit betekent in de praktijk dat samenwerking binnen het VTH stelsel cruciaal is. Op 4 juni 2014 is de LHS vastgesteld en vrijgegeven voor implementatie. Dat betekent in de eerste plaats dat de bevoegde overheden de LHS vaststellen als eigen strategie of hun eigen strategie compleet in lijn brengen met de LHS. Implementatie van de LHS betekent in de tweede plaats dat de bevoegde overheden en hun handhavingsinstanties, waaronder de omgevingsdiensten, maar ook de Nationale Politie, de LHS concreet gaan toepassen en leerervaringen gaan uitwisselen. Vrijwillig, maar niet vrijblijvend De LHS is ontwikkeld vanuit het omgevingsrecht en heeſt in eerste instantie betrekking op de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en de in artikel 5.1 van de Wabo opgenomen wetten, vooralsnog met uitzondering van de Kernenergiewet en de Wet bescherming Antarctica. ‘Toepassing van de Landelijke Handhavingstrategie leidt tot afgestemd en effectief bestuurs- en/of strafrechtelijk handelen’, duidt Marc du Maine, van Kenniscentrum InfoMil. ‘Vanuit die achtergrond is de Landelijke Handhavingstrategie eind vorig jaar vastgesteld in het Bestuurlijk Omgevingsberaad’, vertelt hij. ‘Alle partners met een rol binnen het omgevingsdomein zijn daarin vertegenwoordigd (zie kader). Die zijn allemaal met elkaar in beraad gegaan en waren het er uiteindelijk over eens dat het goed is wanneer iedereen volgens de LHS handhaaſt. Alle betrokken partijen hebben zich dus achter de implementatie geschaard.’ De strategie is breder toepasbaar dan alleen op het omgevingsrecht. Waar bevoegde overheden en handhavingsinstanties het zinvol achten, kunnen zij ook afspreken de Landelijke Handhavingstrategie te gebruiken. In de LHS wordt dit de ‘beoogde brede werking' genoemd. ‘Nee, de LHS heeſt geen wettelijke status. De implementie is vrijwillig, maar ook weer niet vrijblijvend. Daar kan projectleider Jos Zanders meer over vertellen.’ De praktijk wil dit zelf zo Implementatie van de LHS is dus niet verplicht, maar ook niet vrijblijvend. Hoe zit dat, Jos Zanders? Lachend: ‘Goede vraag,’ zegt de projectleider LHS, tevens werkzaam bij RUD Zeeland. De crux van de LHS is volgens hem dat de Pagina 11

Pagina 13

Heeft u een vakblad, you can flip of digi-onderwijscatalogussen? Gebruik Online Touch: reisgids online publiceren.

InfoMil Perspectief 15 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication