InfoMil Perspectief | maart 2015 | 13 • de Inspectie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (I-SZW); • de Nationale Politie en • de vereniging van omgevingsdiensten (OmgevingsdienstNL). Aanleiding voor een landelijke VTH-strategie is de uitgesproken wens van alle betrokkenen om de organisatie en uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving te verbeteren. Dit moet leiden tot meer rechtsgelijkheid en een ‘gelijk speelveld' voor bedrijven. Handhavende instanties treden dan bijvoorbeeld afgestemd op bij geconstateerde overtredingen. De maatschappij vraagt om respect voor haar rechtsgevoel, en wil een veilige, schone en gezonde leefomgeving. Daaraan kan een landelijke VTH-strategie bijdragen. strategie: vrijwillig, maar niet vrijblijvend strategie is ontwikkeld vanuit de wensen van gebruikers. De strategie is tot stand gekomen op basis van bestaande strategieën en workshops met inhoudelijk betrokkenen. 'We wilden geen discussie achteraf over het verplichte karakter van de strategie. We hebben de LHS voor gebruik aangeboden aan het bestuurlijk omgevingsberaad. Daar is de strategie voor toepassing vastgesteld. Tijdens die vaststelling is aanwezige partijen nadrukkelijk gevraagd: En nu? En het antwoord was eensluidend: We gaan dit doen! Kortom, mensen en organisaties hebben zich eraan gecommitteerd. 'De praktijk' wil dit zelf zo. Op basis van die intrinsieke motivatie bij de betrokken wordt deze strategie uitgerold.’ Belangrijk bij de implementatie is volgens Zanders wel de manier waarop provincies hun regierol gebruiken. ‘Veel gemeenten worden niet graag gestuurd en krijgen liever geen beleid opgelegd. Dat betekent de strategie afgestemd brengen en zeker niet opleggen. Het is dus zaak gemeenten op een positieve manier te stimuleren. De realiteit is gelukkig dat veel pijlen dezelfde kant op wijzen; het bevoegd gezag begrijpt dat het goed is deze strategie vast te stellen.’ Eigen waarneming en interpretatie Een ander belangrijk aandachtspunt is dat de LHS volgens Zanders uitgaat van grote deskundigheid van de handhavers, die bovendien onafhankelijk denken en opereren. ‘Dat is echt nieuw. Ze waren vaak gewend volgens protocollen te werken. Nu dit en straks dat. Terwijl de LHS veel meer uitgaat van eigen waarneming en interpretatie. Uiteraard wel volgens een bepaalde lijn, maar de LHS doet meer dan ooit een beroep op de professionaliteit en het beoordelingsvermogen van de handhaver.’ Zanders erkent dat het best even zal duren voordat deze manier van werken bij alle handhavers in het systeem zit. ‘Ook dat is implementatie. Dat hoort bij het proces. Het is wel zo dat een groot aantal handhavers al gewend is om te werken met een soortgelijk matrixmodel. Toch is de LHS echt meer dan een matrix. De LHS gaat stapsgewijs dieper in op de optimale samenwerking tussen bestuursen strafrecht. Het verplicht handhavers zich af te vragen of (ook) ‘het andere bevoegd gezag’ betrokken moet zijn, en de handelwijze vast te leggen. Voorop staat dat we met deze strategie ambiëren in Nederland een gelijk speelveld te creëren voor alle bedrijven die worden geïnspecteerd!’ Henk van de Boer (links) en Gerrit van der Burg (rechts) reiken een exemplaar van de strategie uit aan staatssecretaris Mansveld. Pagina 12

Pagina 14

Voor vaktijdschriften, online onderwijs catalogussen en cursussen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw kranten.

InfoMil Perspectief 15 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication