10 | InfoMil Perspectief | juni 2015 ERA-NET Gevraagd: vernieuwend onderzoek Het Europese onderzoeksnetwerk Era-net Transport roept landen en regio’s op om met onderzoeksvoorstellen te komen rond het thema ‘Sustainable Logistics and Supply Chains’. Een mooie kans om vernieuwende ideeën te verzamelen voor onder meer grensoverschrijdend transport en logistiek in en tussen steden. Zeker voor Nederland als doorvoerland. Bedrijven, onderzoeksinstellingen en overheden hebben nog tot 2 oktober 2015 om hun voorstellen in te dienen. ERA-NET (European Research Area Network) is een instrument van de Europese Commissie om onderzoek in de lidstaten op elkaar af te stemmen en om transnationaal onderzoek te stimuleren. Voor verschillende thema’s – inmiddels zo’n 100 – is een ERA-NET opgezet. Een daarvan is Era-net Transport, afgekort ENT. Rijkswaterstaat coördineert dit netwerk dat sinds 2004 bestaat. Op 1 april van dit jaar is door ENT een nieuwe ‘onderzoekscall’ uitgezet met de titel ‘Sustainable Logistics and Supply Chains’. Bedrijven, onderzoeksinstellingen, universiteiten, provincies en steden kunnen tot 2 oktober 2015 onderzoeksvoorstellen voor dit thema indienen. Aan het opstellen van de call is maanden gewerkt – voor Nederland in een nauwe samenwerking tussen Rijkswaterstaat, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en Topsector Logistiek. Dat Nederland binnen de Europese Unie het initiatief heeſt genomen voor de call is niet verwonderlijk. Logistiek is voor Nederland als doorvoerland een belangrijk onderwerp. Het maakt sinds 2010 onderdeel uit van het Topsectorenbeleid. ‘We hebben allemaal belang bij goed onderzoek. Door de call te trekken hebben we deze kunnen boetseren naar onze behoeſtes’, zegt Peter Wilbers. Hij is binnen Rijkswaterstaat coördinator voor ENT. Interessante domeinen De call is verdeeld in 5 domeinen. Daarvan zijn er volgens Wilbers vooral 2 interessant voor Nederland. Onder het eerste domein valt onderzoek naar transportcorridors en grensoverschrijdende logistiek. Voorbeelden hiervan zijn het beter op elkaar afstemmen van vervoersmodaliteiten in het zogenaamde synchromodale transport, het verbeteren van de coördinatie tussen passagiersvervoer en goederentransport en het identificeren en analyseren van knelpunten in de verbindingen tussen twee mainports, de zogenaamde corridors. Het tweede interessante domein is gericht op de vraag hoe de logistiek tussen steden onderling en in de steden zelf kan worden verbeterd. Dit domein zoekt onder meer naar innovatieve oplossingen; zowel voor de zogenaamde ‘last/first mile logistics’ in stedelijke gebieden, als voor nieuwe distributieconcepten (specifiek voor winkelstraten en historische stadscentra). In het licht van de stedelijke logistiek is dit domein bovendien altijd op zoek naar ideeën voor een betere inzet van voertuigen met een lage emissie. Pagina 9

Pagina 11

Heeft u een maandblad, youcanflip of web lesmateriaal? Gebruik Online Touch: catalogus digitaal bladerbaar publiceren.

InfoMil Perspectief 16 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication