InfoMil Perspectief | juni 2015 | 11 Peter Wilbers, Rijkswaterstaat coördinator ENT voor topsector Logistiek Requirements en recommendations In de uitgebreide guide for applicants staat waaraan de onderzoeksvoorstellen moeten voldoen en hoe ze moeten worden ingediend. Belangrijk volgens Wilbers is dat het onderzoeksvoorstel vernieuwend moet zijn. ‘Het buzzword is ‘innovatie’. Het onderzoek moet voor een versnelling zorgen in de sustainability van de logistiek. Sustainable staat niet voor niets in de titel.’ Een andere voorwaarde is dat er internationaal samengewerkt moet worden. Een onderzoeksconsortium moet bestaan uit indieners uit minimaal 3 verschillende landen. Wilbers: ‘De gedachte achter ERA-NET is dat er meerwaarde ontstaat door de verschillen tussen landen op het gebied van expertise, specialisaties en visie op onderzoek. Als je een onderwerp alleen op nationaal niveau onderzoekt, gebeurt dat altijd vanuit een bepaalde invalshoek. Door de samenwerking met andere landen kom je op oplossingen die je op nationaal vlak nooit zou hebben gezien. Logistiek is ook per definitie grensoverschrijdend.’ Naast requirements moeten de indieners ook rekening houden met recommendations die de organisatie van de call heeſt opgesteld. Wie zich ook daaraan houdt, ziet zijn onderzoeksvoorstel beter scoren in de evaluatie. Zo wordt onder meer gekeken naar het ‘technology readiness level’ of hoe snel de onderzoeksresultaten in de praktijk kunnen worden gebracht. Wilbers: ‘Wij zijn niet op zoek naar theoretische verhandelingen. Het onderzoek moet zo concreet mogelijk zijn, want dat betekent dat de stappen daarna kleiner zijn om het onderzoekresultaten in de praktijk toe te passen.’ Financiering en cofinanciering In totaal is er zo’n 10 miljoen euro beschikbaar voor de onderzoeksvoorstellen. Indieners krijgen financiering vanuit hun eigen land of regio. In Nederland gebeurt dat via het subsidieprogramma van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Volgens de regels van NWO moeten Nederlandse indieners zelf 50 procent van de gevraagde kosten cofinancieren. Interessant voor gemeenten De call ‘Sustainable Logistics and Supply Chains’ is open tot 2 oktober 2015. Daarna beoordeelt een onafhankelijk internationaal panel van vakinhoudelijke experts de ingediende voorstellen. In februari 2016 worden de geselecteerde consortia uitgenodigd voor contractonderhandelingen. In het najaar van 2016 moeten de onderzoeken van start gaan. Binnen de call is met name het domein ‘Urban/ last mile logistics’ – de logistiek tussen steden en in de steden – volgens Peter Wilbers interessant voor gemeenten. Hij nodigt ze dan ook uit om kennis te nemen van de inhoud van de call. Wilbers: ‘Zowel grote als kleine gemeenten kunnen een rol spelen zonder dat ze direct partner zijn in een project. Behalve als consortiumpartner kunnen zij bijvoorbeeld ook als sub-contractant van een andere Nederlandse partij optreden. Tot slot kunnen ze een onderzoek ondersteunen door een demonstratiegebied te leveren.’ Belangstellenden kunnen contact opnemen met met NWO. Wilbers: ‘Zij kennen de projectideeën, de potentiële onderwerpen en de mogelijke consortia. Wij brengen mensen graag in contact met andere partijen die aan een vergelijkbaar onderzoeksonderwerp denken. Zo kunnen mooie samenwerkingsverbanden ontstaan.’ Pagina 10

Pagina 12

Scoor meer met een online winkel in uw tijdschriften. Velen gingen u voor en publiceerden handleidingen online.

InfoMil Perspectief 16 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication