10 | InfoMil Perspectief | september 2015 Duurzame mobiliteit Milieuzones en sloopregelingen zijn voorbeelden van duurzame maatregelen om luchtvervuiling in steden tegen te gaan. Criticasters geven tegengas door vraagtekens te zetten bij het effect van die initiatieven. Tijd om het belang van duurzame mobiliteit nog eens te onderstrepen. Gezond wonen, werken en ontspannen Aanzienlijke reductie 'Inwoners maken zich zorgen over hun gezondheid', vertelt Bertien Oude Groote Beverborg. 'De meeste inwoners van Utrecht willen graag schone, gezonde lucht en staan achter invoering van drastische bronmaatregelen als milieuzones. Belangrijke maatregel is dat er met ingang van 2014 in Utrecht alleen Euro V/EEV-, Euro VI- en elektrische bussen rijden. Op wegen met een hoge busintensiteit heeſt de vervanging van de bussen geleid tot een aanzienlijke stikstofoxiden- en roetreductie. Verder leiden milieuzones voor vracht-, bestel- en personenvoertuigen tot een reductie over de hele stad.' Subsidies Ter compensatie van het kopen van een duurzame auto Welke maatregelen dragen werkelijk bij aan een leefbare stad (zie kader Slimme en Gezonde Stad)? En welke lessen kunnen gemeenten, die niet met formele overschrijdingsnormen te maken hebben, hieruit trekken? Welke maatregelen zijn voor hen toepasbaar, zonder meteen over te moeten gaan tot een complete milieuzone? Bertien Oude Groote Beverborg van de gemeente Utrecht vertelt over de geleverde inspanningen binnen haar stad. Het Longfonds doet ook nog een duit in het zakje. zijn sloop- en vervangingssubsidies voor Utrechters aangeboden. Oude Groote Beverborg: 'Ook worden er geen nieuwe parkeervergunningen meer afgegeven voor voertuigen die niet aan de toelatingseisen van de milieuzone voldoen. Ondertussen zetten we al een aantal jaren in op alternatieve vervoerswijzen als fiets en ov, maar waar dat niet kan, wordt ingezet op zo schoon mogelijk. Zo stimuleren we de verschoning en bundeling van goederenvervoer en stadsdistributie. En zetten we in op stimulering van schone en elektrische voertuigen door subsidies en realisatie van oplaadinfrastructuur. Een snellere verduurzaming van het stedelijk wagenpark draagt ook bij aan de doelen van de Duurzame Brandstofvisie (uitwerking Energieakkoord voor voertuigen/brandstoffen).' Ontmoediging autoverkeer Aanvullend op dit alles, ontmoedigt de stad Utrecht Bertien Oude Groote Beverborg, gemeente Utrecht doorgaand autoverkeer door de binnenstad en verbetert zij de doorstroming om stagnatie te verminderen. 'Bij deze laatste maatregel plaats ik wel een kanttekening. De ervaring leert dat verbetering van de doorstroming een aanzuigende werking heeſt op verkeer. Daarom zijn we Pagina 9

Pagina 11

Heeft u een boek, nxtbook of web publicaties? Gebruik Online Touch: jaarverslag online publiceren.

InfoMil Perspectief 17 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication