10 | InfoMil Perspectief | maart 2014 Kenniscentrum InfoMil Van agrarische lozingen tot pluimveemest Twee recente voorbeelden waarin de schakelrol van Kenniscentrum InfoMil mooi naar voren komt, waren vragen over het Activiteitenbesluit. Tijdens zeven schakels ‘Activiteitenbesluit Agrarisch’ en de ‘Schakeldag’ in juni 2013 zijn diverse onduidelijkheden en tegenstrijdigheden naar voren gekomen. Deze informatie was input voor het reparatiebesluit dat 21 januari 2014 is gepubliceerd en 1 maart 2014 in werking is getreden. Twee concrete voorbeelden uit de verschillende schakels, die niet alleen zorgen voor meer duidelijkheid voor hand havers, maar ook voor minder kosten voor de ondernemer: • Lozen van gezuiverd reinigingswater Deelnemers aan de sessie ‘landbouw in het Spin in het web tussen beleid Kenniscentrum InfoMil staat bekend als gewaardeerd kenniscentrum, maar zijn schakelrol staat minder scherp op het netvlies. Dat is de belangrijkste conclusie van het klanttevredenheidsonderzoek (KTO) van vorig jaar. Tijd om daar werk van te maken. Om te beginnen met de vraag wat deze schakelrol dan inhoudt. ‘Als spin in het web spelen wij een actieve rol tussen beleid en uitvoering’, vertelt Jacco Schotvanger, hoofd Kenniscentrum InfoMil. ‘Signalen die wij opvangen uit de praktijk, kunnen wij bij het beleid onder de aandacht brengen. Andersom maken wij informatie vanuit de beleidsdirecties toegankelijk voor de uitvoerders. Bovendien brengen wij beide werelden met elkaar in contact.’ Wat de ogen bij Schotvanger en zijn collega’s deed openen, was de score van 6,4 (op een 10-puntsschaal) voor deze stelling: ‘Dankzij Kenniscentrum InfoMil worden uitvoeringsknelpunten actief gesignaleerd en onder de aandacht gebracht bij het ministerie’. ‘Een relatief lage score vergeleken met andere vragen en stellingen’, verklaart Schotvanger. De gemiddelde eindscore van dit klanttevredenheidsonderzoek was overigens een 7,4. Hoog scoorde de stelling over de beschikbaarheid van informatie dankzij Kenniscentrum InfoMil: een 8,4 (op een 10-puntsschaal). De helſt van alle (1.242) ondervraagden is bovendien niet alleen een tevreden en loyale klant, maar die zou Kenniscentrum InfoMil ook nog eens actief promoten door positieve mond-tot-mondreclame. ‘Dat is goed, maar we zoeken altijd naar verbeterpunten. En één verbeterpunt ligt nu voor de hand – het zichtbaarder maken van onze schakelrol.’ Stap maken Het KTO bevestigt de goede reputatie van Kenniscentrum InfoMil als centraal informatiepunt voor wet- en regelgeving binnen het omgevingsdomein. De stap maken naar meer bekendheid over haar verbindende functie heeſt vooral te maken met het beter uitdragen daarvan. ‘Het is niet zo dat we nu dingen wezenlijk anders moeten gaan doen’, legt Schotvanger uit. ‘Alle instrumenten die we tot onze beschikking hebben, zetten we in om onze schakelrol zo optimaal mogelijk te vervullen (zie ook kader ‘Van agrarische lozingen tot pluimveemest’). Belangrijk is vooral dat we inzichtelijk maken wat we (gaan) doen. Kennelijk zien veel mensen niet, of te weinig, wat wij op dat gebied voor ze kunnen betekenen. Terwijl we onszelf op basis van de geboekte resultaten best mogen laten zien.’ Beter terugkoppelen Dat die schakelrol niet evident is, komt niet alleen doordat het kenniscentrum die meerwaarde zelf duidelijker voor het voetlicht moet brengen. ‘Het is ook zo dat de zichtbare rol die wij hebben gespeeld bij een traject, naarmate de tijd vordert steeds verder op de achtergrond schuiſt’, legt Schotvanger uit. ‘Veranderingen aan wet- en regelgeving nemen tijd in beslag; als er eenmaal gehoor wordt gegeven aan het signaal vanuit de uitvoering, zijn wij natuurlijk al niet meer in de picture. Kortom, het enige wat wij zélf kunnen doen, is de resultaten van onze inspanningen beter terugkoppelen.’ Pagina 9

Pagina 11

Heeft u een publicatie, i-brochure of digi PDF's? Gebruik Online Touch: onderzoeksrapport van pdf naar digitaal converteren.

InfoMil Perspectief 11 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication